• 2105
  • 11384
علامت های زیر بطری به چه معناست

علامت های زیر بطری به چه معناست

قبل از خرید آب معدنی به نشانه‌های استاندارد آن و همچنین عددهای درج شده در زیر بطری دقت زیادی کنید. این اعداد به شما اطلاعاتی درباره کیفیت مواد تشکیل دهنده بطری میدهند. این ارقام از ۱ تا ۷ می‌باشند که هر کدام گویای کیفیت مواد تشکیل دهنده این بطری‌هاست که اگر از مواد نامرغوب تهیه شده باشند شما را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار خواهند داد. 

عدد ۱ در زیر بطری‌های آب معدنی

این نوع پلاستیک رایج‌ترین نوعی است که در دنیا برای بطری‌های آب معدنی استفاده می‌شود و حاوی ترکیب شیمیایی پلی اتیلن تری فتالات است که می‌تواند باعث آزاد شدن گاز تری اکسید آنتیموئین شود. مواجهه طولانی‌مدت با این ماده می‌تواند سبب حساسیت تنفسی و پوستی و بروز اختلالات ماهانه و سقط جنین در زنان شود. اگر فقط یک‌بار از این بطری استفاده کنید، مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر به دفعات از آن استفاده کنید این گاز از بطری به آب منتقل و بیماری‌زا می‌شود.

اعداد ۳،۶،۷ در زیر بطری

بدترین نوع پلاستیک مصرفی در بطری‌ها انواعی هستند که زیر آن اعداد ۳،۶ یا ۷ درج شده.

 عدد ۳

به معنی وجود پی وی سی است که برای سلامت انسان و محیط‌زیست خطرناک است.

عدد ۶

به معنی وجود پلی‌استرن است که حاوی استیرن است و به اعصاب آسیب می‌زند. در ظروف پلاستیکی این نوع، ریختن مایعات گرم یا گرم کردن خود ظرف ممنوع است زیرا سبب آزاد شدن مواد شیمیایی می‌شود.

نوع ۷

حاوی بیسفنولA است که سبب اختلالات هورمونی می‌شود و در کاهش تدریجی ترشح هورمون استروژن در زنان دخیل است.

اعداد ۲،۴، ۵ در زیر بطری

عدد ۲

یعنی بطری حاوی مواد شیمیایی مضر نیست و به محیط ‌زیست هم آسیبی نمی‌رساند.اما این نوع بطری هم نباید بیش از یک‌بار استفاده شود.

عدد ۴

یعنی پلاستیک آن هیچ ماده سمی‌ای وارد آب درون بطری نمی‌کند. البته اکیدا توصیه می‌شود ماده دیگری داخلش نریزید.

عدد ۵

مناسب آب معدنی نیست و گرچه پلاستیک سالمی‌است اما برای ماست یا شربت استفاده می‌شود.

پس قبل از خرید آب معدنی ابتدا نگاهی به کف آن بیندازید                                                                             

 

(می‌توانید مقاله دیگر ما را که درباره دستگاه تولید پریفرم می‌باشد، مطالعه کنید.)

 

سایر علائم روی ظروف پلاستیکی

از جمله نمادهای مربوط به بازیافت، ممکن است نشانه های دیگری را نیز روی مواد ساخته شده از پلاستیک ببینید. این نشانه ها به ما کمک می کنند تا ماده پلاستیکی مورد نظر را در شرایط مناسب  نگهداری کنیم تا از نظر بهداشتی مشکلی پیش نیاید. پرکاربردترین این نشانه ها عبارتند از:

نماد گیلاس و چنگال نشان می ‌دهد که ظروف مورد نظر به ‌طورمعین و خاصی برای نگهداری مواد غذایی ساخته شده.

نماد با سه خط موجی ‌شکل (نشان ‌دهنده تابش مایکروویو) تعیین می‌ کند که ظرف مورد نظر را می ‌توان داخل مایکروویو حرارت دهید.

ظروف پلاستیکی را همان ‌قدر که نباید در صورت بی‌هوا بودن در داخل مایکروویو گرم کرد در فریزر هم نمی‌توان گذاشت. در بین ظروف پلاستیکی تنها آن هایی را می ‌توانید برای نگهداری غذا در یخچال یا فریزر استفاده کنید که حامل نشان برفی‌ شکل زیر بطری باشند.

درنماد زیر، عدد بالای کسر بیشترین مقدار و عدد پایین کمترین مقدار دمای قابل ‌تحمل برای ظروف مورد نظر را نشان می ‌دهد.

نماد زیر نشان می دهد که ظروف پلاستیکی شما قابلیت قرارگرفتن  در ماشین ظرف ‌شویی را دارد. اگر ظروف مد نظر از این علامت برخوردار بود، بهتر است که در طبقه بالای ماشین ظرف ‌شویی شسته شود به دلیل اینکه اگر ظروف پلاستیکی را در طبقه پایین بچینید ممکن است بر اثر حرارت المنت آب شوند.

BPA (بیسفنول آ) نوعی ماده شیمیایی صنعتی است که به ‌ویژه در تولید محصولات پلاستیکی از جنس پلی ‌کربنات کاربرد دارد. گفته می ‌شود که BPA می ‌تواند از طریق ظروف به ماده غذایی یا نوشیدنی درون ظرف راه پیدا کند. در صورت مواجه و جذب مکرر بدن با این ماده شیمیایی اتفاق خوبی پیش نمی افتد و با عوارض احتمالی مختلفی خصوصا برای رده سنی کودکان در ارتباط است. از این ‌رو ظروف پلاستیکی فاقد BPA گزینه ی کم ‌خطرتری برای سلامت بدن به ‌شمار می ‌روند.

سه شنبه 25 مهر 1396

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

اطلاعات تماس

دفتر مشهد

تلفن: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۶ ۸۱ - ۳

فکس: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۸ ۶۲

کد پستی: ۹۱۹۸۱-۷۴۴۵۹

آدرس : بزرگراه آسیایی، آزادی ۱۳۱، تقاطع چهارم

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۹۳ ۳۱

دفتر تهران

تلفن: (۰۲۱) ۷۷ ۳۳ ۳۳ ۳۱

فکس: (۰۲۱) ۷۶ ۷۹ ۰۹ ۸۶

کد پستی: ۱۶۵۸۷-۴۹۸۵۹

آدرس : خیابان اتحاد، خیابان هشتم غربی، شماره ۲۳

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۵۲ ۳۳