• 2127
  • 3052
ظروف یکبار مصرف گیاهی جهت بسته بندی غذا و مواد غذایی

ظروف یکبار مصرف گیاهی جهت بسته بندی غذا و مواد غذایی

یکی از تازه ترین و موفق ترین راه حل های این بحران «بیو پلاستیک» نام دارد؛ محصولات بیو پلیمری ای که از مواد طبیعی و ارگانیک ساخته شده و آسان و بی خطر تجزیه می شوند.

یک پلاستیک زمانی زیست تخریب پذیر (Biodegradable) است که به طور طبیعی توسط موجودات ذره بینی و میکرو ارگانیزم مانند باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها تجزیه و تفکیک شوند. زیست تخریب پذیر بودن، گونه ای از توانایی مواد است که کربن موجود در آن ها را توسط موجودات میکرو ارگانیزم مورد استفاده قرار می دهد و آن ها را به مواد بی خطر مانند دی اکسید کربن، توده های زنده و آب بر می گرداند. استانداردهای متعددی برای تعیین زیست تخریب پذیری یک محصول وجود دارد که اغلب با تجزیه ۶۰ تا ۹۰ درصد از محصول در مدت ۲ تا ۶ ماه مشخص می شود.

تولید بیو پلاستیک ها باعث سهولت تجزیه آنها توسط تجزیه کنندگان طبیعی می شود. بدین منظور و با هدف داشتن صنعتی در خدمت توسعه ی همه جانبه و پایدار و حفظ زیست بوم های طبیعی، تولید پلیمر های زیستی در دستور کار بسیاری از کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. در کشور ما نیز دولت طی بخشنامه ای به تازگی دستگاه های دولتی را به استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی پوسیدنی ملزم ساخته و این موضوع بازار مصرف گسترده ای را برای تولید کنندگان این محصول به وجود آورده، به نوعی که در حال حاضر بازار مصرف این محصول با نوعی کمبود عرضه مواجه است.

در سال ۱۹۷۰ دانشمندان پژوهش هایی را روی پلیمرهای زیست تخریب پذیر آغاز کرده اند و در سال ۲۰۰۰ موفق به ابداع مواد قالب پذیر، ورق ها، فیلم ها و ظرف هایی از جنس مواد گیاهی شدند که به عنوان مواد سبز شناخته می شوند. در سال ۲۰۰۱ ایالات متحده آمریکا به عنوان نخستین تولید کننده ی انبوه پلیمرهای زیستی آغاز به کار کرد. دولت آمریکا طی برنامه ای بنا دارد تا سال ۲۰۱۰، با استفاده از کشاورزی و بهره برداری از انرژی خورشیدی، از محل تولید مواد زیستی ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند؛ در این میان تولید پلیمرهای زیستی جایگاه خاصی دارند.

این پلیمرها عمدتاً از نشاسته ذرت، گندم و سیب زمینی ساخته می شوند. نشاسته به طور طبیعی یک پلیمر گیاهی ضعیف است که خاصیت هیدروفیلی دارد. بنابراین نخستین مرحله ی تولید یک پلیمر قوی از میان بردن این ویژگی است؛ افزودن اسیدهای چرب گیاهی چون استاریک اسید و اولئیک اسید باعث می شود تغییراتی در ترکیب اولیه پدید آید و با تشکیل گروه استری با زنجیره ی طویل کربنی خاصیت آب گریزی ایجاد گردد.

در استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام انواع ظروف گوناگونی که با پلاستیک های نفتی ساخته می شوند با پلیمرهای گیاهی هم قابل تولیدند. در عین حال پلیمرهای گیاهی از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند و به عنوان نمونه در مایکروفر قابل استفاده اند.

 

 

چهار شنبه 21 تیر 1396

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

اطلاعات تماس

دفتر مشهد

تلفن: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۶ ۸۱ - ۳

فکس: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۸ ۶۲

کد پستی: ۹۱۹۸۱-۷۴۴۵۹

آدرس : بزرگراه آسیایی، آزادی ۱۳۱، تقاطع چهارم

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۹۳ ۳۱

دفتر تهران

تلفن: (۰۲۱) ۷۷ ۳۳ ۳۳ ۳۱

فکس: (۰۲۱) ۷۶ ۷۹ ۰۹ ۸۶

کد پستی: ۱۶۵۸۷-۴۹۸۵۹

آدرس : خیابان اتحاد، خیابان هشتم غربی، شماره ۲۳

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۵۲ ۳۳